Věrohodnost zpráv ruských médií opět zpochybněna

Z Wikizpráv
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Neděle

Reportér NTV (ilustrační fotografie)

Server Aktuálně.cz zveřejnil odhalení BBC, že televizní stanice Rossija 1 a NTV a sevastopolská televize přinesly reportáže, v kterých figuruje týž hrdina v různých rolích: Jednou jako těžce raněný rukou ukrajinských radikálů z Pravého sektoru s otřesem mozku, komplikovanou zlomeninou nohy a popáleninami, podruhé jako nájemný žoldák s německým občanstvím, který přivezl na Ukrajinu půl milionu eur, aby s padesátkou západoevropských žoldnéřů mrzačili pokojné odpůrce režimu na Ukrajině, a potřetí jako dobrovolný ošetřovatel, těžce zraněný radikály při obvazování zraněné dívky.

Rossija 1 a NTV měly problém odpovědět BBC na otázku, zda jejich reportáže odpovídají realitě. Bránily se tím, že v ukrajinských podmínkách není možné ověřovat všechny informace získané na místě, a štáby tak mohou naletět podvodníkům, kteří se za někoho vydávají. Na vině inscenovaných reportáží je však prý podle nejmenovaného producenta stanice Rossija 1 především ukrajinský režim, který nepouští ruské televizní štáby v dostatečném množství na území Ukrajiny.

Podobný objev udělala polská televize TVN24, když zjistila, že táž žena se objevila na obrazovce jako odpůrkyně protestů na Majdanu z Kyjeva, jako nespokojená obyvatelka Oděsy a rozhořčená proruská protestující v Charkově. Při jiné příležitosti se o šíření nenávisti vůči Ukrajině ruskými médii zmiňuje deník Guardian a referuje o inscenovaných reportážích zmiňujících exodus vyděšených obyvatel Krymu do Ruska doplněný snímky provozu na ukrajinsko-polských hranicích.

Omezení televizního vysílání některých ruských stanic v Estonsku, Lotyšsku a na Ukrajině pro šíření nenávisti a podněcování násilí mělo za následek protesty Ruské federace s tím, že jde o omezování lidských práv.

Zdroje[editovat]

  • Šejdíř mnoha tváří? Jednou bojoval za Rusko, pak za Ukrajinu. zpravy.aktualne.cz [online]. 2014-04-12 [cit. 2014-04-13]. Dostupné z: [1].
  • Mediální obraz je třeba mít pod kontrolou, míní Rusko. ceskatelevize.cz [online]. 2014-03-06 [cit. 2014-04-13]. Dostupné z: [2].
  • Russian propaganda and Ukrainian rumour fuel anger and hate in Crimea. theguardian.com [online]. 2014-03-06 [cit. 2014-04-13]. Dostupné z: [3]. (anglicky)