Podle Annana jeho mírový plán pro Sýrii selhal

Z Wikizpráv
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Neděle

Kofi Annan (2006)

Mírový plán, který vytvořil a vyjednal s oběma stranami syrského konfliktu zvláštní pověřenec OSN Kofi Annan, je mrtvý. Připustil to v rozhovoru pro francouzský deník Le Monde sám Annan. „Důkazy ukazují, že jsme neuspěli,“ konstatoval. Z toho, že plán selhal, obvinil i cizí země, které vyzbrojovaly obě strany konfliktu. Pozastavil se nad tím, že většina kritiky se obrací vůči Rusku jako spojenci syrského vládního režimu, ale „jen málo se mluví o dalších zemích, které posílají zbraně a peníze a ovlivňují situaci na zemi“. Podle Annana by také měl dostat větší roli v mírových jednáních Írán.

Annan vyjednal v Sýrii šest bodů dohody, jejíž základem bylo zastavení bojů. K příměří ale nikdy nedošlo, nedodržovaly ho ani vládní jednotky, ani provládní milice, ani ozbrojení rebelové.

Na příměří měli dohlížet pozorovatelé OSN vedení norským generálem Robertem Moodem. Ten ale byl nucen misi před necelým měsícem z bezpečnostních důvodů pozastavit a pozorovatelé se uchýlili do svých hotelů. Opozice je označovala za nečinné svědky násilností, Annan je ale v rozhovoru hájil s tím, že neměli mandát bránit násilí, ale pouze dohlížet na dodržování příměří.

K plánu se vyslovil i syrský prezident Bašár al-Asad, který se sám Annana zastal: „Víme, že se setkává s nesčetnými překážkami, ale nesmíme dovolit, aby jeho plán selhal, je to velmi dobrý plán.“ Z nezdaru mírového úsilí obvinil zejména regionální mocnosti Saúdskou Arábii a Katar, které podporují a vyzbrojují opozici. V rozhovoru pro německou televizní stanici Das Erste také řekl, že většina obětí konfliktu jsou lidé, kteří podporují současný režim. Doplatili prý na útoky teroristů, včetně agresorů ze sítě Al Káida. Opozice tvrdí opak.

Zdroje[editovat]

  • U.N. envoy Annan says Syria efforts have failed. USA Today [online]. 2012-07-08 [cit. 2012-07-10]. Dostupné z: [1]. (anglicky)
  • Syria's Assad says Annan peace plan must not fail. Reuters via Yahoo! News [online]. 2012-07-08 [cit. 2012-07-10]. Dostupné z: [2]. (anglicky)